ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ

 

 

 

 

 

-۱-۲-۲ﻣﻔﻬﻮم داده ، اﻃﻼﻋﺎت ، داﻧﺶ

 

 

 

ﺑﻪ ﻫﻨﺎم ﺗﻔﺮ ﻋﻤﻖ در ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ، ﺗﻌﺮﻒ داﻧﺶ، اﻃﻼﻋﺎت و داده ﻫﺎ از ﺿﺮورﺎت ﺑﺸﻤﺎر ﻣ رود . ﺑﺪون ﻨﻦ ﺗﻌﺮﻔ ﻣﺪﺮان دﻗﻘﺎً ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻧﻤ ﺷﻮد ﻪ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻪ ﺰی ﻫﺴﺘﻨﺪ و آﺎ اﺻﻮﻻً ﻨﻦ داﻧﺸ ﺑﺮای اﻋﻤﺎل ﻣﺪﺮﺖ

 

دارﻧﺪ ﺎ ﺧﺮ؟

 

 

 

 

 

داده: اوﻟﻦ ﺳﻄﺢ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ را ﺗﺸﻞ ﻣ دﻫﺪ و ﺷﺎﻣﻞ ارﻗﺎم و اﻋﺪاد ، ﻧﻤﻮدار ﻫﺎ و ﺳﺎﺮ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﺎﺳﺖ ﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد ﺗﻮﻟﺪ ﻧﻤ ﻨﺪ (ﺑﺎرﻟﻨ ،۲۰۰۲ ،ص .(۱۰۰

 

 

 

اﻃﻼﻋﺎت :داده ﻫﺎی ﺧﺎﺻ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ ﺮوه ﺑﻨﺪی ، ذﺧﺮه ، ﺎﻻﺶ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫ ﺷﺪه اﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻌﻨ دار و ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻘﻮﺖ ﺎ ﺗﻐﺮ ﻓﺮاﻨﺪ ادارﺎت ﻓﺮدی و ﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫ ﺷﻮﻧﺪ . داده ﻫﺎ در ﺻﻮرﺗ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺒﺪﻞ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ ﻪ اﻓﺮاد ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺮای درک ﺑﺸﺘﺮ از آﻧﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻨﻨﺪ (ﺟﻌﻔﺮی ﻣﻘﺪم ، . (۵۰: ۱۳۸۳

 

 

 

و اﻃﻼﻋﺎت آن اﺳﺖ ﻪ ﻣ ﺗﻮان آن را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻨﺪات ﻣﺘﻮب ﺎ ﻓﺎﻞ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد در ﺎﺎه داده ﻫﺎ ﻧﻬﺪاری ﺮد. اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ ﺧﻼف داده ﻫﺎ ، ﻣﻌﻨ دار ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﺑﻪ ﻗﻮل ﺘﺮ دراﺮ :” داﺷﺘﻦ ارﺗﺒﺎط و ﻫﺪف و اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ .” ﺘﺮ دراﺮ ﺎدرآور ﺷﺪه اﺳﺖ ﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻌﻨ داده ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ، ﺑﻪ ﺑﺎﻧ دﺮ از ﻧﻈﺮ او داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺮﺑﻮط و ﻫﺪف دار ﻧﺴﺘﻨﺪ . داده ﻫﺎ زﻣﺎﻧ ﺑﻪ اﻃﺎﻋﺎت ﺗﺒﺪﻞ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ ﻪ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪه ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻣﻌﻨ و ﻣﻔﻬﻮم ﺧﺎﺻ ﺑﺨﺸﺪ . ﺑﺎ اﻓﺰودن ارزش ﺑﻪ داده ﻫﺎ در واﻗﻊ آﻧﻬﺎ را ﺑﺎ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺒﺪﻞ ﻣ ﻨﻢ (داﻧﻮرت ،(۲۰۰۸

 

 

 

داﻧﺶ: ﻣﺨﻠﻮﻃ ﺳﺎﻟ از ﺗﺠﺮﺑﺎت ، ارزش ﻫﺎ ، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد و ﻧﺮش ﻫﺎی ﻧﻈﺎم ﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻪ ﺎرﻮﺑ ﺑﺮای ارزﺷﺎﺑ و ﺑﻬﺮه ﺮی ﺗﺠﺮﺑﺎت و اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺪﺪ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣ دﻫﺪ. داﻧﺶ در ذﻫﻦ داﻧﺸﻮر ﺑﻮﺟﻮد ﻣ آﺪ و ﺑﺎر

 

 

 

۱۳

 

 

 

ﻣ رود . داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﺪارک و ذﺧﺎﺮ داﻧﺶ ﺑﻠﻪ در روﻪ ﻫﺎی ﺎری ، ﻓﺮاﻨﺪ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧ اﻋﻤﺎل و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ ﻧﺰ ﻣﻨﺴﺠﻢ ﻣ ﺷﻮد . در دوران اﻓﺮاد وﺟﻮد دارد و ﺑﺨﺸ از ﺪ ﻧﺪاﻧﺴﺘﻪ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧ اﺳﺖ . ﺗﺒﺪﻞ داده ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﺳﺲ ﺑﻪ داﻧﺶ ﻣﺤﻮر اﺻﻠ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ اﺳﺖ (ﺟﻌﻔﺮی ﻣﻘﺪم ،.( ۱۳۸۳

 

 

 

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻦ داﻧﺶ ﺗﺮﺐ ﺳﺎزﻣﺎن ﺎﻓﺘﻪ ای از داده ﻫﺎ اﺳﺖ ﻪ از ﻃﺮﻖ ﻗﻮاﻧﻦ ، ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎ و ﻋﻤﻠﺮدﻫﺎ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ . ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﺮ داﻧﺶ ﻣﻌﻨﺎ و ﻣﻔﻬﻮﻣ اﺳﺖ ﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺎت ﺎﻓﺘﻪ و ﺑﻪ داﻧﺶ ﺗﺒﺪﻞ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ .

 

ﺑﺮ ﺣﺴﺐ آﻧﻪ ﺎرل اﺳﻮﺒ از ﻣﺸﺎوران ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻣﻄﺮح ﺮده اﺳﺖ، داﻧﺶ وﻫﺎﻧ ﻪ ﺗﻼش ﻣ ﻨﻨﺪ داﻧﺶ را ﺗﻌﺮﻒ ﻨﻨﺪ ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻢ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ :

 

 

 

.۱ دﺳﺘﻪ داﻧﺶ وﻫﺎﻧ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ وی آﻧﻬﺎ را ﺟﻤﻌﺖ داﻧﺶ ﻣ ﻧﺎﻣﺪ ، اﻨﻬﺎ داﻧﺶ را ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻧﻈﺮﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻌﺮﻒ ﻣ ﻨﻨﺪ . اﻦ ﺮوه ﺑﺮ اﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﻪ داﻧﺶ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺪار اﺳﺖ و از ﻃﺮﻖ ﻣﺪﺮﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﻟﺪ ﻣ ﺷﻮد .۲ﺮوه دوم ﻪ آﻧﻬﺎ را ﺮوه داﻧﺶ – ﻓﺮاﻨﺪ ﻣ ﻧﺎﻣﻨﺪ ، داﻧﺶ را ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻓﻠﺴﻔﻪ، رواﻧﺸﻨﺎﺳ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳ ﺗﻌﺮﻒ ﻣ ﻨﻨﺪ . اﻦ دو ﺮوه ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﻮﺷ ﻧﺪارﻧﺪ . آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم داﻧﺶ از ﻧﻘﺎط ﺷﺮوع ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﺰد ﻣ ﺷﻮﻧﺪ و اﺻﻄﻼﺣﺎت ﻣﺘﻔﺎوﺗ را در ﺧﺼﻮص داﻧﺶ ﺑﻪ ﺎر ﻣ ﺑﺮﻧﺪ . ﺷﻞ (۱-۲) اﻦ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎ را ﻧﺸﺎن ﻣ دﻫﺪ .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻃﻼﻋﺎت داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﺮاﻨﺪ
   
داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎﺧﺘﺎر و ﻏﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺎﻓﺘﻪ داﻧﺶ ﺿﻤﻨ ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ، داﻧﺶ ﻮﻧ و روﻪ ﻫﺎ
   
ﻧﻈﺮﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻓﻠﺴﻔﻪ ، رواﻧﺸﺎﻧﺴ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺳ
   
ﻣﺪﺮﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﺎرآﻣﻮزی ، آﻣﻮزش وﺎدﺮی

 

 

ﺷﻞ ۱-۲ دو ﺑﺨﺶ ﻣﺘﻔﺎوت داﻧﺶ (ﻟﻄﻔ ، (۱۳۸۳

 

 

 

 

 

 

 

۱۴

 

 

 

اوﻟﻦ ﺮوه ، ﻌﻨ ﺮوه داﻧﺶ – ﺷء ﻪ ﺟﻬﺖ ﺮی داده / اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت راﻣﻨﻌﺲ ﻣ ﻨﻨﺪ، داﻧﺶ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻫﺪف اﻃﻼﻋﺎﺗ درک ﻣ ﻨﻨﺪ، وﻟ ﻣﺪﺮان ﺗﺠﺎری ﻣﻤﻦ اﺳﺖ داﻧﺶ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﺮاﻨﺪ ﻣﻮرد ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ و آن را ﻣﻮﺟﻮدﺘ ﺗﻠﻘ ﻨﻨﺪ ﻪ در ﺎرﻨﺎن ﺳﺎزﻣﺎن و ﻓﺮآﻨﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﺗﺠﺴﻢ اﺳﺖ (رادﻨ ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻟﻄﻔ ، .(۱۳۸۳

 

 

 

-۱-۱-۲-۲ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺎرﺮدی داﻧﺶ

 

 

 

در ﺷﻞ (۲-۲) ﻣ ﺗﻮان وﺿﻌﺖ داﻧﺶ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و داده ﻫﺎ دﺪ . اﻣﻦ و ﻫﻤﺎراﻧﺶ (۲۰۰۹) ﺑﺮ اﺳﺎس دو ﺑﻌﺪ ارزش و زﻣﺎن ، ﺑﺎن ﻣ دارﻧﺪ ﻪ ﺟﺎﺎه داﻧﺶ، ورای اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺪون ﻓﻬﻢ اﺳﺖ . ﺑﺮ اﻦ اﺳﺎس ﻫﺮ ﻪ ﺑﺸﺘﺮ از ﺳﻤﺖ داده ﺑﻪ ﺗﺼﻤﻢ ﺮی ﺑﻬﻨﻪ ﺣﺮﺖ ﻨﻢ ، ﺑﺮ ارزش ﻫﺮ از ﻣﺎﻫﺖ ﻫﺎ اﻓﺰوده ﺷﺪه و زﻣﺎن ﺑﺸﺘﺮی ﺑﺮای

 

دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻧﺎز اﺳﺖ . ﻣﺮز ﺑﻦ ﻫﺮ از اﻦ ﺳﻄﻮح ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻖ و ﺎﻣﻼً ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺴﺖ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ﺗﺼﻤﻢ ﺑﻬﻨﻪ

 

 

 

 

 

ارزش

 

 

 

 

 

ﺗﺼﻤﻢ ﺑﻬﻨﻪ

 

 

 

زﻣﺎن

 

ﺗﺼﻤﻢ ﺑﻬﻨﻪ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ﺷﻞ ۲-۲ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ داﻧﺶ ﻣﻨﺒﻊ : (اﻣﻦ و ﻫﻤﺎران ،۲۰۰۹، ص (۴۹

 

 

 

-۲-۱-۲-۲ﺷﻞ ﻫﺎی ﺻﺮﺢ و ﺿﻤﻨ داﻧﺶ

 

 

 

ﻧﻮﻧﺎﺎ از دو ﻧﻮع داﻧﺶ ﻧﺎم ﻣ ﺑﺮد و ﺑﻦ آﻧﻬﺎ ﺗﻤﺎﺰ ﻗﺎﺋﻞ ﻣ ﺷﻮد. اﻦ دو داﻧﺶ دو روی ﺳﻪ اﻧﺪ و ﻣﺠﻤﻮع داﻧﺶ را ﺷﻞ ﻣ دﻫﻨﺪ.

 

 

 

۱۵

 

 

 

اﻟﻒ) داﻧﺶ ﺿﻤﻨ (ﻨﻬﺎن )

 

 

 

 

 

داﻧﺶ ﺿﻤﻨ را ﻣ ﺗﻮان ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺗﺠﺎرت، ﻣﻬﺎرت ﻫﺎ دﺪﺎه ﻫﺎی ﺎری و ﻧﻈﺎم ارزش و ذﻫﻨ دردرون ﻓﺮد داﻧﺴﺖ ﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﻔﺘﻦ ﻧﺒﻮدن و در ﻫ ﺎﺎه داده ای ذﺧﺮه ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﺑﻠﻪ ﺟﺎﺎه آن در ذﻫﻦ آدﻣ ﻣ ﺑﺎﺷﺪ و ﻓﻌﺎﻟﺖ ﻫﺎی او را ﺗﺸﻞ ﻣ دﻫﺪ .

 

 

 

ب) داﻧﺶ ﺻﺮﺢ (آﺷﺎر)

 

 

 

 

 

داﻧﺶ ﺻﺮﺢ داﻧﺸ اﺳﺖ ﻪ ﻋﻨ ﺑﻮده و ﻣ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت رﺳﻤ و در ﻗﺎﻟﺐ زﻣﺎن ﺳﺴﺘﻤﺎﺗ ﺑﺎن ﺷﻮد . اﻦ ﻧﻮع داﻧﺶ ﻣﺴﺘﻘﻞ از ﺎرﻨﺎن اﺳﺖ و در ﺳﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗ ﺎﻣﻮﺗﺮی ، ﻣﺴﺘﻨﺪات و ﻣﺪارک ﺳﺎزﻣﺎﻧ و ﻧﻈﺎﺮ اﻨﻬﺎ وﺟﻮد دارد .

 

 

 

داﻧﺶ ﺿﻤﻨ ﻧﻘﺶ ﻠﺪی در اﻧﺠﺎم اﻣﻮر داﺷﺘﻪ و ﻧﻘﺶ اﺻﻠ را ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﺎزی ﻣ ﻨﺪ . ﺎﻟﺶ اﺻﻠ ﻣﺪﺮﺖ ﻧﺰ ﺗﺒﺪﻞ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻪ ﺑﺸﺘﺮ داﻧﺶ ﺻﺮﺢ ﻣ ﺑﺎﺷﺪ . ﻧﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ اﻨﻪ آﻧﻪ ﺑﺎﻋﺚ رﺷﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣ ﺮدد، ﺟﺮﺎن داﻧﺶ اﺳﺖ ﺮا ﻪ داﻧﺶ راﺪ و اﺴﺘﺎ ﻧﻤ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﻓﻘﺖ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺗﻀﻤﻦ ﻨﺪ. اﻦ ﺟﺮﺎن از ﺗﻌﺎﻣﻞ دو ﻧﻮع آﺷﺎر و ﻨﻬﺎن ﺑﻮﺟﻮد ﻣ آﺪ و ﺳﻞ (ﺮﺧﻪ) ﺣﺎت داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺷﻞ ﻣ دﻫﺪ( ﻧﺎﻧﻮﺎ ،۲۰۰۴ ، ص .( ۱۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-۳-۱-۲-۲داﻧﺶ ﺷﺨﺼ در ﻣﻘﺎﺑﻞ داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧ

 

 

 

ﺷﻤﺎری از ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ و (۲۰۰۸) و ﺳﺎﻤﻮن (۲۰۰۶) ﺑﺮ اﻦ ﺑﺎورﻧﺪ ﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻗﺎﺑﻠﺖ ﺎدﺮی ﻧﺪارﻧﺪ و در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺸﺘﺮ اﻓﺮاد ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ ﺎد ﻣ ﺮﻧﺪ ، ﺑﺎ وﺟﻮد اﻦ ﺑﺮﺧ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻧﻈﺮ اﺳﺘﺎرﺑﻮک (۲۰۰۳) ، ﻧﻠﺴﻮن و وﺗﻨﺰ (۲۰۰۲) ﺑﺮ اﻦ ﻋﻘﺪه اﻧﺪ ﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ از ﻃﺮﻖ ﻗﺎﺑﻠﺖ ﻫﺎی ﺎدﺮی ﺧﻮد ﺗﺎﻣﻞ ﻣ ﺎﺑﻨﺪ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺎد ﻣﺮﻧﺪ

 

و داﻧﺶ را از ﻃﺮﻖ ﻣﺴﺘﻨﺪات و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی روزﻣﺮه ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﻫﻤﺎﻫﻨ و داﻧﺶ ﺟﺪﺪ ﺧﻠﻖ ﻣﺸﻮد ، ﺑﻪ

 

 

 

۱۶

 

 

 

وﺳﻠﻪ ﺳﻮاﺑﻖ و ﻓﺮﻫﻨ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺷﻞ ﻣ ﺮد ، در اﻦ دﺪﺎه ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻨﺼﺮی ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪه ﺑﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ و ﺣﻞ ﻨﻨﺪه آن در ﻧﻈﺮ ﺮﻓﺘﻪ ﻣ ﺷﻮد، ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﺮ ﺎدﺮی ﻣﻮﺟﻮد در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﻘﺪار زﺎدی از ﺪ ﻫﺎی وﻇﺎﻒ و ﻣﺤﻂ ﺳﺎزﻣﺎﻧ آن ﺗﺎﺛﺮ ﻣ ﺬﺮد . داﻧﺶ ﺷﺨﺼ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺑﺎ ﺪﺮ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻨﺪ . ﺑﺎ وﺟﻮد اﻦ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ ﺑﻪ ﻫﻢ واﺑﺴﺘﻪ اﻧﺪ . اﻧﺪازه ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻫﺮ ﻓﺮد ﺑﺎ دﺮان ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨ ﺳﺎزﻣﺎﻧ واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ .

 

 

 

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر درک ﺑﻬﺘﺮ رواﺑﻂ ﺑﻦ داﻧﺶ ﺷﺨﺼ و داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ، ﺎرﻮﺑ در ﺷﻞ (۳-۲) ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﺳﺖ .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اﺷﺘﺮاک ﻣﺴﺎﻋ ، ﻫﻤﺎﻫﻨ ﻫﺎی ﻏﺮ رﺳﻤ ، ﻣﺸﺎرﺖ داﻧﺶ (۴) ﺗﺨﺼﺺ ﺷﺨﺼ (۲)
   
روﻪ ﻫﺎی رﺳﻤ ، ﺗﻨ ﻫﺎ و ﻗﻮاﻧﻦ (۳) ﺻﻼﺣﺪﺪ ﺷﺨﺼ (ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﺖ ﻣﺸﺨﺺ ) (۱)

 

 

ﺷﻞ ۳-۲ رواﺑﻂ ﺑﻦ داﻧﺶ ﺷﺨﺼ و داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﻣﻨﺒﻊ : (ﺧﺮ اﻧﺪﺶ و اﻓﺸﺎر ﻧاد ، (۱۳۸۳

 

-۴-۱-۲-۲ﻣﺎﻫﺖ وﻇﺎﻒ و ﻣﺎﻫﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت

 

 

 

ﺑﺮای ﺑﺤﺚ در ﻣﻮرد ﻫﺪﻓﻬﺎ ﻌﻨ ﻣﺎﻫﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت و ﻣﺎﻫﺖ وﻇﺎﻒ ﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دو ﻣﻔﻬﻮم ﺧﻄ واﺑﺴﺘﻪ و ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﻌﺮف ﺷﺪه اﺳﺖ ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻤ ﺑﺮای ﺧﻠﻖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺗﻠﻘ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﺤﻮر اﻓﻘ در ﺷﻞ (۳-۲) ، ﻣﺎﻫﺖ ﺗﻌﺎﻣﻼت را در ﻣﺤﺪوده ﻢ ﺎ ﻏﺮ واﺑﺴﺘﻪ ﺗﺎ زﺎد ﺎ واﺑﺴﺘﻪ ﻧﺸﺎن ﻣ دﻫﺪ ، ﻫﻢ ﻨﻦ ﻣﺤﻮر ﻋﻤﻮدی ﻣﺎﻫﺖ وﻇﺎﻒ را ﻧﺸﺎن ﻣ دﻫﺪ و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﺺ ﺗﺎ ﺎر ﻏﺮ روزﻣﺮه و ﻏﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺸﺨﺼ اﺳﺖ ، اﻦ دو ﻣﻔﻬﻮم ﻬﺎر ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی از داﻧﺶ را ﺑﻪ ﺻﻮرت زﺮ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣ ﻨﺪ :

 

 

 

ﺳﻠﻮل-۱ در اﻦ ﺳﻠﻮل ﺳﻄﺢ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﻦ ﺎرﻨﺎن ﻢ اﺳﺖ و وﻇﺎﻒ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﻧﺰ روزﻣﺮه اﺳﺖ ، ﺗﺤﺖ ﻨﻦ ﻣﻼﺣﻈﺎﺗ – اﻦ اﻗﺪام ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ ﺳﺎزی ﺎرﻨﺎن در ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﺻﻼﺣﺪﺪ و ﻧﻈﺮ آﻧﺎن ﻣﺤﺘﻤﻞ اﺳﺖ ، اﻦ ﻣﻮرد ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﺎﺻ در ﻣﺤﻂ ﺮﺗﻼﻃﻢ و ﻮﺎی اﻣﺮوزی ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﺮا ﻪ ﺳﺮﻋﺘ ﻪ ﺑﺎ آن ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺣﻞ ﻣ ﺷﻮد ، ﻣﺰاﺎی رﻗﺎﺑﺘ را ﺑﺮا ﺗﺠﺎرت اﺠﺎد ﻣ ﻨﺪ در ﻨﻦ ﻣﺤﻂ ﻫﺎ اﻦ اﺣﺘﻤﺎل وﺟﻮد دارد ﻪ ﺳﺎزﻣﺎن

 

 

 

 

 

 

 

۱۷

 

 

 

ﺎرﻨﺎﻧﺶ را در ﺟﻬﺖ ﺣﻞ ﻓﻮری و ﺑ درﻧ ﻣﺴﺎﺋﻞ روزﻣﺮه ﺗﻮاﻣﻨﺪ ﺳﺎزد و از ارﺟﺎع ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﻪ ﺳﻄﻮح ﺑﺎﻻی ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﻮر ﺑﺮرﺳ و اراﺋﻪ راه ﺣﻞ ﻫﺎ ﺑﺮای آﻧﻬﺎ ﺮﻫﺰ ﻨﺪ .

 

 

 

ﺳﻠﻮل -۲ در اﻦ ﺳﻠﻮل درﺟﻪ ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻢ اﺳﺖ و ﻣﺎﻫﺖ وﻇﺎﻒ ﻧﺰ روزﻣﺮه و ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻦ ﻫﺮ ﺴ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﺎﺴﺘﻪ ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻏﺮ ﻣﺸﺨﺺ و ﻏﺮروز ﻣﺮه ﻧﺴﺖ ، از آﻧﺠﺎ ﻪ اﻧﺠﺎم اﻦ وﻇﺎﻒ ﺑﻪ ﺳﻄﻮح ﺑﺎﻻ از ﺗﺨﺼﺺ ﻧﺎز دارد ﺑﻨﺎﺑﺮاﻦ ﺑﻪ ﺎرﻨﺎن ﺧﻂ اول ﻔﺘﻪ ﻣ ﺷﻮد ﺗﺎ اﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ و وﻇﺎﻒ ﻏﺮﻣﺸﺨﺺ را ﺑﻪ اﻓﺮادی در ﺳﺎزﻣﺎن ﺳﻮق دﻫﻨﺪ ﻪ در ﺣﻮزه ﺧﺎﺻ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

 

 

 

ﺳﻠﻮل – ۳ در اﻦ ﺳﻠﻮل درﺟﻪ ﺗﻌﺎﻣﻼت زﺎد اﺳﺖ و ﻣﺎﻫﺖ وﻇﺎﻒ ﻧﺰ ﺪه اﺳﺖ ﺑﺮای ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ اﻦ ﻧﻮع وﺿﻌﺖ ﻫﺎ ﺎرﻨﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻧﺎز ﺑﻪ ﻣﺸﺎرﺖ ﺗﺨﺼﺺ و ﻣﻬﺎرت ﺧﻮد ﺑﺎ دﺮان دارﻧﺪ ﺮا ﻪ از اﻦ ﻃﺮﻖ ﻣ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻔﻖ اﻟﻘﻮل وﻇﺎﻔﺸﺎن را ﻫﻤﺎﻫﻨ ﻨﻨﺪ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ اﻦ ﺣﺮف ﻫﺎ ﻣﻮﺟﻮدﺖ ﺑﺸﺘﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨ ﺮدن وﻇﺎﻒ آن واﺑﺴﺘﻪ اﺳﺖ ، اﻣﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻤ ﺗﻮاﻧﺪ ﻗﻮاﻧﻦ ﻫﻤﺎﻫﻨ و ﻣﺸﺎرﺖ داﻧﺶ را ﺗﺤﻤﻞ ﻨﺪ ، از آﻧﺠﺎ ﻪ ﺻﺮﻓﺎً ﻗﺴﻤﺘ از داﻧﺶ ﺻﺮﺢ ﺑﻮﺳﻠﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺑﻘﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺎرﻨﺎن دروﻧ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻦ اﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻬﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﻪ ﺑﺮﺧ از ﺗﺸﺎﺑﻬﺎت و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻬﺎ ﺑﻦ اﻦ دو داﻧﺶ را ﺑﺎﺑﺪ و ﻣﺤﺮک ﻫﺎی ﻻزم را ﺑﺮای ﺎرﻨﺎن در ﺟﻬﺖ ﻣﺸﺎرﺖ داﻧﺶ ﺧﻮد و ﺗﻘﻮﺖ و اﻓﺰاﺸ ﻣﺤﺘﻮا و ﻣﻀﺎﻣﻦ داﻧﺶ ﺎﻪ ﺳﺎزﻣﺎن را ﻓﺮاﻫﻢ ﻨﺪ و در ﻣﺤﻂ ﻫﺎی ﺑﺴﺎر رﻗﺎﺑﺘ و ﻮﺎ اﻦ دو ﻧﻮع داﻧﺶ ﻪ ﺑﻪ وﻇﻔﻪ ﺧﺎﺻ ﻣﺮﺑﻮط اﺳﺖ را ﻧﻤ ﺗﻮان ﺑﺎ آﺳﺎﻧ ﻣﺸﺨﺺ ﺳﺎﺧﺖ .

 

 

 

ﺳﻠﻮل – ۴ در اﻦ ﺳﻠﻮل درﺟﻪ ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺑﺎﻻﺳﺖ و ﻣﺎﻫﺖ وﻇﺎﻒ ﻧﺰ روزﻣﺮه و ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﻦ اﻏﻠﺐ ﺳﺎزﻣﺎن ﻗﻮاﻧﻦ و روﻪ ﻫﺎی رﺳﻤ را دﻧﺒﺎل ﻣ ﻨﺪ . اﺜﺮ ﻣﺴﺎﺋﻠ ﻪ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎی ﺳﻨﺘ اﺗﻔﺎق ﻣ اﻓﺘﺪ ﺑﻪ اﻦ ﺳﻠﻮل ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻪ در آن داﻧﺶ ، ﺰارش ﻫﺎ و ﺎرﻫﺎی روزﻣﺮه ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﻣﺸﺨﺺ ﻣ ﺷﻮد اﻦ ﻗﻮاﻧﻦ ، روﻪ ﻫﺎ و

 

 

پایان نامه مدیریت در مورد وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها:

آرشیو پایان نامه – تاریخچه بانکداری الکترونیکی

دانلود مقاله و پایان نامه : ارکان فناوری اطلاعات

  ,داﻧﺶ ,ﻣ ,، ,ﺑﻪ ,ﻪ ,    ,داﻧﺶ را ,داده ﻫﺎ ,ﻣ دﻫﺪ ,اﺳﺖ ﻪ

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه ترازو و باسکول فیدار دختر آسمانی هویج شگفت انگیز Threat hunting تعمیرات آیفون تصویری در تهران 44532305 Meet Me In Montauk نیلوفر دانلود و خرید کتاب Ehsun