ﺗﺎرﺨﻪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ

 

 

 

ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻣﻄﻠﺐ ﺟﺪﺪی ﻧﺴﺖ . ﻣ ﺗﻮان ﻔﺖ ﻪ از ﺻﺪﻫﺎ ﺳﺎل ﺶ ﻪ ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺷﺮﺘﻬﺎی ﺧﺎﻧﻮاد ، ﺗﺠﺎر ، ﺸﺎورزی ، ﺸﻪ وران و ﺳﺎﺮ ﺣﺮﻓﻪ ﻫﺎ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﻣﻮرد ﻧﺎز را ﺑﻪ ﻓﺮزﻧﺪان و ﺷﺎﺮدان ﺧﻮد اﻧﺘﻘﺎل ﻣ داده اﻧﺪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ در دﻫﻪ اﺧﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ . (ﻫﺎﻧﺲ ، .(۲۰۰۹

 

 

 

ﺑﺎ اﻦ وﺟﻮد ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و ﺑﺮرﺳ ﻫﺎی ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ در دﻫﻪ اﺧﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ واﻗﻊ ﺷﺪه اﺳﺖ .

 

 

 

 

 

در دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻪ از ﺳﻮی ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﺴﺐ و ﺎر اراﺋﻪ ﺮدﺪه ، دﻫﻪ ۱۹۸۰ را دﻫﻪ ﺟﻬﺶ ﻔﺖ (ﺗﺎﺪ ﺑﺮ اﻨﻪ دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ ﻔﺖ ﺑﻬﺘﺮ ، ﺎرﻨﺎن ﻫﻢ ﺑﺎﺪ از ﻗﺪرت ﻓﺮی ﺧﻮد ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﻨﻨﺪ ) .

 

 

 

دﻫﻪ ۱۹۹۰ را دﻫﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳ ﻣﺠﺪد ( اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻦ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎی ﺴﺐ و ﺎر و ﺎﻫﺶ ﻫﺰﻨﻪ ) و دﻫﻪ ۲۰۰۰ را دﻫﻪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺎ ﻟﻘﺐ داده اﻧﺪ (ﺟﻌﻔﺮی و ﻼﻧﺘﺮ ، .(۱۳۸۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲۶

 

 

 

در ﺣﻮاﻟ ﺳﺎل ﻫﺎی ۱۹۸۰ داﻧﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺮاﻨﺪه ای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺒﻊ ﺿﺮوری ﻣﻮﺟﻮد ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ واﻗﻊ ﺷﺪه و در اﻦ زﻣﺎن ﺑﻮد ﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﺴﺘﺮده و در ﺗﺸﺮﺢ ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎ ،ﺳﺴﺘﻢ ﻫﺎ ، اﺧﺘﺎرو ﻓﺮﻫﻨ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﺻﺮﺢ و آﺷﺎر در ﺑﻬﺒﻮد ﺧﻼﻗﺖ و ﻣﺸﺎرﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﺮﻓﺖ (ﻟﻄﻔ ، .(۵۰: ۱۳۸۳

 

 

 

اﻣﺎ ﺗﻤﺮﺰ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﻤﺪه اﻏﻠﺐ ﺑﺮ اﺛﺮ ﺑﺨﺸ ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎد ﺗﺎﺪ دارد و اﻨﺠﺎﺳﺖ ﻪ ﻧﻘﺶ اﺻﻠ در ﺳﻄﺢ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻣﻄﺮح ﻣ ﺮدد . ﺮا ﻪ اﻦ آﺷﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ ﻪ دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ ﺳﻄﺤ از رﻓﺘﺎر اﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﺑﺮای رﻗﺎﺑﺖ ﻋﺎﻟ و ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻ ﺿﺮوری ﻣ ﺑﺎﺷﺪ و اﻦ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻦ اﺳﺖ ﻪ ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد ﺳﺎزﻣﺎن در ﻧﻈﺮ ﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﻧﺪ و ﻣﺎ ﺑﺮای اﻦ ﺎر ﺑﺎﺪ ﺑﻦ ﺷﻨﺎﺧﺖ ، اﻧﺰش ، رﺿﺎﺖ ﻓﺮدی ، اﺣﺴﺎس اﻣﻨﺖ و ﺧﻠ از ﻋﻮاﻣﻞ دﺮ ، ﺎر و ﻫﻤﺎﻫﻨ اﺠﺎد ﻣ ﻨﻢ (وﺞ ، ۲۰۰۰ ، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از اﻟﻮاﻧ ،.( ۱۳۸۲

 

 

 

اﻣﺮوزه ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻓﺸﺎر اﻗﺘﺼﺎدی اﺠﺎد ﻧﻤ ﺷﻮد ، ﺑﻠﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﻬﻢ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ رﻓﺘﺎر اﺛﺮ ﺑﺨﺶ اﻓﺮاد اﺳﺖ . در ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ اﻣﺮوز ﺗﺎﺪ ﺑﺮ اﻦ اﺳﺖ ﻪ اﻓﺮاد دارای ﻗﺪرت ﻓﺮ ﺮدن و ﺗﺠﺰﻪ و ﺗﺤﻠﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺷﻮﻧﺪ و اﻓﺮاد ﺑﺸﺘﺮ دارای وﻇﺎﻒ ﻋﻘﻼﻧ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﻓﻌﺎﻟﺖ ﻫﺎی ﺑﻌﺪی . ﻫﻤﻨﻦ ﺑﺎﺪ ﺑﻪ ﺎرﻨﺎن آزادی ﻫﺎی ﻓﺮی داد ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در ﻣﻮرد ﺎر ﺧﻮد اﻇﻬﺎر ﻧﻈﺮ ﺑﻨﻨﺪ و اﻦ درﺎﻓﺖ ﻫﺎ در ﻣﻮرد ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرت داﻧﺶ ﺑﻪ ﺻﻮرﺗ آﻧ اﺗﻔﺎق ﻧﻔﺘﺎده اﺳﺖ ﺑﻠﻪ در اﺛﺮ ﺎر و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻃﻮﻻﻧ از دﻫﻪ ۱۹۸۰ ﺑﻪ اﻦ ﻃﺮف ﺷﻞ ﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ .

 

 

 

-۱۰-۱-۲-۲ﺗﻌﺮﻒ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ

 

 

 

ﺪ و ﺴﺘﺮد ﻣﻔﻬﻮم داﻧﺶ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﻧﺮش ﺴﺎﻧ در ﺧﺼﻮص ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺷﻞ ﻧﺮد . ﻟﺬا ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﻣﺨﺘﻠﻒ از زواﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗ ﺑﻪ آن ﻧﺮﺴﺘﻪ و ﺑﻪ ﺗﻌﺮﻒ آن ﺮداﺧﺘﻪ اﻧﺪ . ﻋﻠ رﻏﻢ اﻦ واﻗﻌﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ از راﺞ ﺗﺮﻦ ﺗﻌﺎرﻒ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ در اﻨﺠﺎ اراﺋﻪ ﻣ ﺷﻮد .

 

 

 

ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﺠﻮﻋﻪ ای از ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎی ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺴﺘﻤﺎﺗ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﻔﺘﻪ ﻣ ﺷﻮد ﻪ ﺟﻬﺖ دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ ارزش ﺑﺰرﺘﺮ از ﻃﺮﻖ داﻧﺶ در دﺳﺘﺮس ﺻﻮرت ﻣ ﺮد . داﻧﺶ در دﺳﺘﺮس ﻠﻪ ﺗﺠﺮﺑﺎت و آﻣﻮﺧﺘﻪ ﻫﺎی اﻓﺮاد

 

 

 

۲۷

 

 

 

ﺳﺎزﻣﺎن و ﻠﻪ اﺳﻨﺎد و ﺰارش ﻫﺎ در داﺧﻞ ﺳﺎزﻣﺎن ر ﺷﺎﻣﻞ ﻣ ﺷﻮد (ﻣﺮو ،۲۰۰۱ ، ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از اﻟﻮاﻧ ؛۱۳۸۲ ).

 

 

 

ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ در ﺑﺮﺮﻧﺪه رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧ ، ﻧﺮش ﻫﺎ و ﻗﺎﺑﻠﺖ ﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧ ، ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﺎی ﺴﺐ و ﺎر ، اﻟﻮﻫﻬﺎ ، ﻋﻤﻠﺎت ، روﻪ ﻫﺎ و ﻓﻦ آورﻬﺎی ﺪه اﺳﺖ (وﺞ ، .(۲۰۰۰

 

 

 

در ﺗﻌﺮﻔ دﺮ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻓﻌﺎﻟﺘ ﺗﺠﺎری ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دو ﺟﻨﺒﻪ اﺳﺎﺳ در ﻧﻈﺮ ﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ :

 

 

 

 

 

  • درﻧﻈﺮ ﺮﻓﺘﻦ ﻋﻨﺼﺮ داﻧﺶ در ﻓﻌﺎﻟﺖ ﻫﺎی ﺗﺠﺎری ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻪ در ﺗﻤﺎﻣ اﺳﺘﺮاﺗﻬﺎ ﺧﻂ ﻣﺸ و ﺑﺎرﺮی اﻦ اﺻﻮل ، ﻋﻨﺼﺮ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺑﺎرزی ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣ دﻫﺪ .

 

 

  • اﺠﺎد ﺳﺮﻣﺎﻪ ﻫﺎی ﻓﺮی ﺳﺎزﻣﺎن : ﻪ ﻫﻢ ﺳﺮﻣﺎﻪ ﻫﺎی ﺷﻤﺎرش ﺷﺪه (ﺛﺒﺖ ﺷﺪه ) وﻫﻢ ﺳﺮﻣﺎﻪ ﻫﺎی ﺿﻤﻨ (داﻧﺶ ﺷﺨﺼ ) را در ﺑﺮ ﺮﻓﺘﻪ و ﻧﺘﺎﺞ ﺗﺠﺎری ﻣﺜﺒﺖ آن را در دﺳﺘﻮر ﺎر دارد .

 

 

در ﻋﻤﻞ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ در ﺧﺎرج از ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﻨﺎﺳﺎ و ﻣﺸﺨﺺ ﺮدن ﺳﺮﻣﺎﻪ ﻫﺎی ﻓﺮی و اﺠﺎد داﻧﺶ ﺟﺪﺪ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺗﺮی رﻗﺎﺑﺖ در ﺻﺤﻨﻪ ﺟﻬﺎﻧ و در داﺧﻞ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺰ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﺳﺎن ﻧﻤﻮن دﺳﺘﺮﺳ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ، ﺑﻪ اﺷﺘﺮاک ﺬاﺷﺘﻦ ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ و دﺳﺘﺮﺳ ﺑﻪ ﺗﻨﻮﻟﻮژی اﻃﻼﻋﺎﺗ و ارﺗﺒﺎﻃﺎﺗ ﻣﻄﺮح ﻣ ﺑﺎﺷﺪ ( ﺑﺮﻠ و ﻣﻮرای ،.(۲۰۰۵ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ، ﻓﺮاﻨﺪ ، ﺧﻠﻖ و ﺗﺴﻬﻢ ، اﻧﺘﻘﺎل و ﺣﻔﻆ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻮﻧﻪ ای اﺳﺖ ﻪ ﺑﺘﻮان آن را ﺑﻪ ﺷﻮه ای اﺛﺮ ﺑﺨﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎر ﺑﺮد (ﻫﺎﻓﻤﻦ و ﻫﻤﺎران ،.(۲۰۰۵

 

 

 

-۱۱-۱-۲-۲اﺻﻮل ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ

 

 

 

داوﻧﻮرت ، ۱۰ اﺻﻞ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ اراﺋﻪ داده اﺳﺖ :

 

 

 

 

 

-۱ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺳﺮﻣﺎﻪ ﺬاری اﺳﺖ . داﻧﺶ دارا اﺳﺖ اﻣﺎ اﺛﺮ ﺑﺨﺸ آن ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺳﺮﻣﺎﻪ ﺬاری در دارا ﻫﺎی دﺮ ﻧﺰ ﻫﺴﺖ . ﻫﻢ ﻨﻦ ﺑﺨﺶ زﺎدی از ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎی ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻧﺎزﻣﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎﻪ ﺬاری ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل :آﻣﻮزش ﺎرﻨﺎن ﻓﻌﺎﻟﺘ اﺳﺖ ﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﻪ ﺬاری ﻧﺎزﻣﻨﺪ اﺳﺖ .

 

۲۸

 

 

 

-۲ﻣﺪﺮﺖ اﺛﺮ ﺑﺨﺶ داﻧﺶ ﻧﺎزﻣﻨﺪ ﻮﻧﺪ اﻧﺴﺎن و ﺗﻨﻮﻟﻮژی اﺳﺖ . اﻧﺴﺎن و راﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﺪام ﻧﻮاﻧﺎ ﺧﺎص ﺧﻮد را دارﻧﺪ . ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل راﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻣ ﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻃﻼﻋﺎت را ﺳﺮﻊ ﺮدازش ﻨﻨﺪ اﻣﺎ ﻗﺪرت آﻧﻬﺎ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ وﻟ داﻧﺶ در ذﻫﻦ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ و ﻓﻘﻂ در آﻧﺠﺎ ﺮدازش ﻣ ﺷﻮد از آﻧﺠﺎ ﻪ داﻧﺶ ﻣﺒﺘﻨ ﺑﺮ داده و اﻃﻼﻋﺎت اﺳﺖ اﻦ دو ر ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻟﺬا ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺮای ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ اﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﻧﺎزﻣﻨﺪ راه ﺣﻠﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ اﻧﺴﺎن و داﻧﺶ را ﺑﺎ ﻫﻢ ﻮﻧﺪ ﺑﺰﻧﻨﺪ .

 

 

 

-۳ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺳﺎﺳ اﺳﺖ . ﺑﺮ ﺴ ﻮﺷﺪه ﻧﺴﺖ ﻪ داﻧﺶ ﻗﺪرت اﺳﺖ و ﻟﺬا ﻧﺒﺎﺪ ﺟﺎی ﺗﻌﺠﺐ ﺑﺎﺷﺪ ﻪ ﻫﺮ ﺲ داﻧﺶ را ﻣﺪﺮﺖ ﺮده ﺎر اﺳﺎﺳ اﻧﺠﺎم داده اﺳﺖ . اﺮ داﻧﺶ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻗﺪرت ، ﻮل و ﻣﻮﻓﻘﺖ اﺳﺖ ، ﺲ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻦ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺮوه ﻫﺎی ﻓﺸﺎر ، ﺗﻮﻃﺌﻪ و دﺳﺴﻪ و ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺳﺎﺳ ﻧﺰ ﻣ ﺑﺎﺷﺪ .

 

 

 

داوﻧﻮرت ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻪ اﺮ در روﻧﺪ و ﺣﻮل و ﺣﻮش ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺷﺎﻫﺪ ﻇﻬﻮر ﺪﺪه ﻫﺎی ﺳﺎﺳ ﻧﺒﺎﺷﻢ ﻣ ﺗﻮان ﺑﻪ اﻦ ﻧﺘﺠﻪ رﺳﺪ ﻪ ﺰی ﺑﺎ ارزش رخ ﻧﺪاده اﺳﺖ . ﺑﻌﻀ از ﻣﺪﺮان ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎی ﺳﺎﺳ را ﻧﻮﻫﺶ ﻣ ﻨﻨﺪ ، اﻣﺎ ﻣﺪﺮان داﻧﺸ ﺑﺎﺪ ﺗﺰﺑﻦ وﺳﺎﺳﺖ ﻣﺪار ﺑﺎﺷﻨﺪ . آﻧﻬﺎ ﺑﺎﺪ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ ﺑﺮای ﺎدﺮی در ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻠﻖ ﻨﻨﺪ .

 

 

 

-۳ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﺪﺮان داﻧﺶ ﻧﺎزﻣﻨﺪ اﺳﺖ . ﻣﻘﺼﻮ داوﻧﻮرت از ﻣﺪﺮان داﻧﺶ ، ﻣﺪﺮاﻧ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ ﻣ ﺗﻮاﻧﻨﺪ داﻧﺶ ﻫﺎی ﻧﻬﻔﺘﻪ را درﺎﻓﺘﻪ و ﺑﺮای آن ارزش و اﻋﺘﺒﺎر ﻗﺎﺋﻞ ﺷﻮﻧﺪ و اﻦ ﻣﻮﺿﻮع در ﺑﺨﺶ دوﻟﺖ ﻣﻬﻢ ﺗﺮ اﺳﺖ ، ﻣﺪﺮان داﻧﺶ ﺑﺎﺪ اداره ﻨﻨﺪﺎن ﺧﻮﺑ ﺑﺮای داﻧﺶ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

 

 

 

-۴ﻣﺰاﺎی ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺳﺮﺸﻤﻪ ﺮﻓﺘﻪ از ﺗﺮﺳﻢ داﻧﺶ اﺳﺖ . ﺗﺮﺳﻢ داﻧﺶ ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻢ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی ذﻫﻨ اﻓﺮاد در واﻗﻊ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻓﻠﺘﺮﻫﺎی ﻣﻔﻬﻮﻣ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻪ ﻣ ﻮﻨﺪ ﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗ را ﻮﻧﻪ ﺑﺒﻨﻢ .

 

 

 

-۵ ﺗﺴﻬﻢ و ﺑﺎرﺮی داﻧﺶ ذاﺗ ﻧﺴﺖ . اﺮ داﻧﺶ ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺎ ارزش اﺳﺖ و ﻗﺪرت را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺧﻮد ﻣ آورد ﺮا ﺑﺎﺪ آن را ﺗﺴﻬﻢ ﺮد؟ ﻣﺪﺮان داﻧﺸ ﻪ ﻓﺮض ﻣ ﻨﻨﺪ اﻧﺴﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻃﺒﻌ ﺑﻪ اﻦ ﺮاﺶ دارﻧﺪ . ﻣﺎ ﻣﻤﻦ

 

 

 

۲۹

 

 

 

اﺳﺖ وارد ﺷﺪن دﺮان ﺑﻪ داﻧﺶ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻬﺪﺪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣ آورﻢ ﻣﺮ آﻧﻪ در اﻦ زﻣﻨﻪ اﻋﺘﻤﺎد ﻻزم اﺠﺎد ﺷﺪه و ﺷﺪﺪاً ﺑﺮاﻧﺨﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﻢ .

 

 

 

-۶ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻣﻌﻨ ﺑﻬﺒﻮد ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎی ﺎر داﻧﺶ اﺳﺖ . ﺑﻬﺒﻮد ﺎر داﻧﺸ ﻣﺴﺘﻠﺰم اﻦ اﺳﺖ ﻪ دﺧﺎﻟﺘﻬﺎ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺎﻦ ﻤﺘﺮ ﺷﻮد . ﺎرﻨﺎن ﺑﺎﺪ آزادی ﻋﻤﻞ و اﺳﺘﻘﻼل ﻻزم را در ﺎر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ داﻧﺶ ﻫﺎی ﺧﻮد را در راﺳﺘﺎی ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﺗﺼﻤﻢ ﺮﻬﺎ ﺑﺎر ﺮﻧﺪ .

 

 

 

-۷دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ داﻧﺶ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺮوع ﺎر اﺳﺖ . دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ داﻧﺶ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ اﻣﺎ ﻣﻮﻓﻘﺖ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ آن ﺗﻀﻤﻦ ﻧﻤ ﺷﻮد . داﻧﺶ را ﺑﺎﺪ ﺑﺎر ﺮﻓﺖ و در ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧ وارد ﺮد ﺑﻪ ﻮﻧﻪ ای ﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﺮد ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺷﻮد . ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﺖ اﻦ اﻣﺮ ﻧﺰ ﺑﺎﺪ اﻧﺰه ﻫﺎی ﻻزم را در اﻓﺮاد اﺠﺎد ﻧﻤﻮد .

 

 

 

-۸ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻫﺎه ﺑﻪ ﺎﺎن ﻧﻤ رﺳﺪ . ﻣﻤﻦ اﺳﺖ ﻣﺪﺮان داﻧﺶ ﺗﺼﻮر ﻨﻨﺪ ﻪ اﺮ آﻧﻬﺎ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧ را ﺗﺤﺖ ﻨﺘﺮل ﺧﻮد ﺑﺮﻧﺪ ﺎر ﺑﻪ ﺎﺎن رﺳﺪه اﺳﺖ . ﻫ وﻗﺖ ﻧﻤ ﺗﻮان ﺗﻌﻦ ﺮد ﻪ ﻪ زﻣﺎﻧ ﺑﺮای ﺎﺎن دادن ﺑﻪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺎﻓ اﺳﺖ ﻫﻤﺎﻧﻄﻮری ﻪ در ﻣﻮرد ﻣﺪﺮﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧ ﻧﺰ ﻧﻤ ﺗﻮان ﻨﻦ ﺎری ﺮد زﺮا ﻧﺎزﻫﺎی داﻧﺸ ﻣﺎ ﻫﻤﻮاره ﺗﻐﺮ ﻣ ﻨﻨﺪ .

 

 

 

-۹ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻧﺎزﻣﻨﺪ ﻗﺮارداد داﻧﺸ اﺳﺖ . اﺮ داﻧﺶ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻬﻤ اﺳﺖ ﻣ ﻃﻠﺒﺪ ﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧ ﺧﺎص ﺑﻪ آن ﺷﻮد . آﺎ ﺗﻤﺎم داﻧﺸ ﻪ در ذﻫﻦ ﺎرﻨﺎن ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ آﻧﻬﺎﺳﺖ ؟ آﺎ آﻧﻬﺎ ﻣﺎﻟ ﺗﻤﺎم داﻧﺶ ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ ؟درﺻﺪی ﻤﺘﺮی از ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ اﻦ ﺮﺳﺸﻬﺎ ﺎﺳﺦ داده اﻧﺪ ، در ﻗﺮاردادﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﺎﺪ اﻦ ﻣﻮارد روﺷﻦ ﺷﻮد .

 

 

 

اﺻﻮل ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺣﺎ از آن اﺳﺖ ﻪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺧﻮد در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺎ ﻧﻤ ﺮد و زﻣﻨﻪ و ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﺧﺎﺻ را ﻣ ﻃﻠﺒﺪ ، ﺑﻌﻀ از ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻣﻤﻦ اﺳﺖ وﻇﻔﻪ اﺟﺮای ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ را ﺑﻪ ﺑﺨﺸ از ﻣﺪﺮان و

 

 

 

 

 

 

 

۳۰

 

 

 

ﺎ ﺎرﻨﺎن ﺧﻮد ﺗﻔﻮﺾ ﻨﻨﺪ . ﺗﺠﺎرت ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮده اﻧﺪ ﻪ ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺧﻮد را در اﻦ اﻣﺮ درﺮ ﺮده اﻧﺪ .

 

 

 

-۱۲-۱-۲-۲ﻓﺮاﻨﺪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ

 

 

 

ﻓﺮاﻨﺪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ از ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﺸﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ :

 

 

 

 

 

.۱ﺧﻠﻖ داﻧﺶ (اﺠﺎد)

 

 

 

 

 

* ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺬﺮی

 

 

 

 

 

*ﺑﺮون ﺳﺎزی

 

 

 

 

 

*اﻧﺘﺸﺎر ﺳﺎزی

 

 

 

 

 

.۲اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ

 

 

 

 

 

*اﻧﺘﺸﺎر (ﻧﺸﺮ)

 

 

 

 

 

*ادﻏﺎم

 

 

 

 

پایان نامه مدیریت در مورد وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها:

آرشیو پایان نامه – تاریخچه بانکداری الکترونیکی

دانلود مقاله و پایان نامه : ارکان فناوری اطلاعات

  ,داﻧﺶ ,ﺑﻪ ,اﺳﺖ ,، ,ﻣﺪﺮﺖ ,    ,ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ,داﻧﺶ در ,اﺳﺖ ﻪ ,داﻧﺶ ﺑﻪ

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کسب درآمد تا ماهی 30 میلیون تومان با موبایل !! مینـی‌وُرلـد دبیرستان اسماعیل بختیار بیدبو : قراردادنویسی + حقوقی جاب ویژن travel-tour اطلاعاتی درباره دستگاه های آسیاب بدیهه سرایی ملی مارکت