ﻣﺰاﺎی ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ

 

 

 

دﻧﻬﺎم ﻫﺸﺖ ﻣﺰاﺎی ﺧﺎص ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ را ﺷﻨﺎﺳﺎ ﻣ ﻨﺪ :

 

 

 

 

 

-۱ﺟﻠﻮﺮی از اﻓﺖ داﻧﺶ : ﺳﺎزﻣﺎن را ﻗﺎدر ﻣ ﺳﺎزد ﺗﺎ ﺗﺨﺼﺺ ﻓﻨ و ﺣﺎﺗ ﺧﻮد را ﺣﻔﻆ ﺮده و از اﻓﺖ داﻧﺶ ﺣﺎﺗ ﻪ از ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘ ، اﺧﺮاج و … ﻧﺎﺷ ﻣ ﺷﻮد ﺟﻠﻮﺮی ﻨﺪ .

 

 

 

-۲ﺑﻬﺒﻮد ﺗﺼﻤﻢ ﺮی :ﻧﻮع ﻔﺖ داﻧﺶ ﻣﻮرد ﻧﺎز ﺑﺮای ﺗﺼﻤﻢ ﺮی اﺛﺮ ﺑﺨﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎ ﻣ ﻨﺪ و دﺳﺘﺮﺳ ﺑﻪ آن داﻧﺶ را ﺗﺴﻬﻞ ﻣ ﻨﺪ .

 

 

 

-۳اﻧﻌﻄﺎف ﺬﺮی و اﻧﻄﺒﺎق ﺬﺮی :ﺑﻪ ﺎرﻨﺎن اﺟﺎزه ﻣ دﻫﺪ درک ﺑﻬﺘﺮی از ﺎر ﺧﻮد ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورده راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﻧﻮآوراﻧﻪ را ﻣﻄﺮح ﻨﻨﺪ، ﺑﺎ ﺳﺮﺮﺳﺘ ﻣﺴﺘﻘﻢ ﻤﺘﺮ ﺎر ﻨﻨﺪ و ﻤﺘﺮ ﻧﺎز ﺑﻪ ﻣﺪاﺧﻼت داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ .

 

 

 

۴ﻣﺰﺖ- رﻗﺎﺑﺘ : ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ را ﻗﺎدر ﻣ ﺳﺎزد ﺗﺎ ﺎﻣﻼً ﻣﺸﺘﺮﺎن ، دﺪﺎﻫﻬﺎ و ﺑﺎزار رﻗﺎﺑﺖ را درک ﺮده ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺷﺎﻓﻬﺎ و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘ را ﺷﻨﺎﺳﺎ ﻨﻨﺪ .

 

 

 

-۵ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﺎدراﺗ :ﺗﻮاﻧﺎ ﺳﺎزﻣﺎن را در ﺳﺮﻣﺎﻪ ﺬاری در ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧ ﺑﺮای ﻣﺎﻟﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻣ ﺑﺨﺸﺪ .

 

 

 

 

 

-۶اﻓﺰاﺶ ﻣﺤﺼﻮل : ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن اﺟﺎزه ﻣ دﻫﺪ ﻪ داﻧﺶ را در ﺧﺪﻣﺎت و ﻓﺮآوردﻫﺎ ﺑﻪ ﺎر ﺮد .

 

 

 

 

 

-۷ﻣﺪﺮﺖ ﻣﺸﺘﺮی (ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺪاری ): ﺳﺎزﻣﺎن را ﻗﺎدر ﻣ ﺳﺎزد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺸﺘﺮ ﺧﺪﻣﺎت رﺳﺎﻧ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی را اﻓﺰاﺶ دﻫﺪ .

 

 

 

-۸ﺑﻪ ﺎرﺮی ﺳﺮﻣﺎﻪ ﺬاری ﻫﺎ در ﺑﺨﺶ ﺳﺮﻣﺎﻪ اﻧﺴﺎﻧ (رادﻨ ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻟﻄﻔ ،.(۷۴:۱۳۸۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳۳

 

 

 

-۱۴-۱-۲-۲ﻣﺪﻟﻬﺎی ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ اﻟﻒ) ﻣﺪل ﻋﻤﻮﻣ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن

 

 

 

ﺷﻞ ۷-۲ ﻣﺪل ﻋﻤﻮﻣ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن را ﻧﺸﺎن ﻣ دﻫﺪ . ﻫﻤﺎﻧﻮﻧﻪ ﻪ در ﻣﺪل ﻣﺬﻮر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣ ﺷﻮد ، ﻣﺪل ﻋﻤﻮﻣ داﻧﺶ از ﻬﺎر ﻓﻌﺎﻟﺖ اﺻﻠ ﺗﺸﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ :

 

ﻧﻬﺪاری

 

 

 

داﻧﺶ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ﺗﺒﺪﻞ ﻣﺪل ﻋﻤﻮﻣ ﺧﻠﻖ داﻧﺶ  
داﻧﺶ داﻧﺶ در  
ﺟﺪﺪ  
  ﺳﺎزﻣﺎن  
     

 

 

 

 

 

 

 

 

ﺑﺎرﺮی

 

 

 

داﻧﺶ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ﺷﻞ :۷-۲ ﻣﺪل ﻋﻤﻮﻣ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن (ﻧﻮﻣﻦ و ﻨﺎرد،.(۲۰۰۸

 

 

 

-۱اﺠﺎد داﻧﺶ :اﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ : در ﺑﺮﺮﻧﺪه ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎ اس ﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ورود داﻧﺶ ﺟﺪﺪ ﺑﻪ ﺳﺴﺘﻢ اﺳﺖ ﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ، ﺸﻒ و ﺗﺴﺨﺮ داﻧﺶ ﻣ ﺷﻮد .

 

 

 

-۲ﺣﻔﻆ ﻧﻬﺪاری داﻧﺶ : ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎ ﻪ داﻧﺶ را در ﺳﺴﺘﻢ ﻣﺎﻧﺪﺎر ﻣ ﻨﺪ در اﻦ راﺳﺘﺎ ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻦ ﻋﺎﻣﻠ ﻪ اﺷﺎره ﻣ ﻨﻨﺪ ﺣﻔﻆ ﺳﺎزﻣﺎﻧ اﺳﺖ و آن ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺗﻮاﻧﺎ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮای ﺣﻔﻆ و ﻧﻬﺪاری داﻧﺶ . ﻧﺘﻪ ﻣﻬﻤ ﻣﻪ دﻨ و ﺎرﺑ (۲۰۰۷) ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﻣ ﻨﻨﺪ اﻦ اﺳﺖ ﻪ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺻﺮﻓﺎً ﺗﻮاﻧﺎ ﻧﻬﺪاری داﻧﺶ ﻫﺎی ﺻﺮﺢ را دارد اﺮ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﻣﻮﺛﺮ

 

 

 

۳۴

 

 

 

ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﺒﺎﺪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ اﺠﺎد و اﺳﺘﻔﺎده از ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﺑﺴﻨﺪه ﻨﻨﺪ . آﻧﻬﺎ از ﺣﺎﻓﻈﻪ دﺮی ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﺮدی ﺎد ﻣ ﻨﻨﺪ . اﻦ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻦ ﻣﻨﺒﻊ و ﻣﺨﺰن داﻧﺶ ﻧﻬﻔﺘﻪ اﺳﺖ . ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺻﺮﻓﺎً زﻣﺎﻧ ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮاﻫﺪﺑﻮد ﻪ اﻦ دو ﻧﻮع ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺳﺎزﻣﺎﻧ در ﻨﺎر ﻫﻢ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺪﺮ را ﺗﻘﻮﺖ ﻨﻨﺪ . ﻧﺘﻪ دﺮی ﻪ ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮن ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﻣ ﻨﻨﺪ وﺟﻮد ﻣﺮاﺰ و درﺎه ﻫﺎی داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ .ﻣﺮاﺰ و درﺎﻫﻬﺎی داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن در ﺣﻘﻘﺖ ﺎﻧﻮن ﺟﻤﻊ آوری ،ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫ و اﻧﺘﺸﺎر داﻧﺶ ﻣ ﺑﺎﺷﻨﺪ . اﻦ ﻣﺮاﺰ ﻣﻤﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺰ ﺎ ﻣﺠﺎزی ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﻫﺪف از اﺠﺎد اﻦ ﻣﺮاﺰ ﻫﺪاﺖ اﻓﺮاد ﺑﻪ ﺳﻮی ﻣﻨﺎﺑﻊ داﻧﺶ در داﺧﻞ ﺎ ﺧﺎرج ﺳﺎزﻣﺎن ﻣ ﺑﺎﺷﺪ . در اﻦ ﻣﺮاﺰ ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺗﻬﻪ ، ﻧﻬﺪاری و ﺑﻪ ﻫﻨﺎم ﺳﺎزی ﻣ ﺷﻮﻧﺪ . اﻦ ﻣﺮاﺰ در اﺻﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﺎط اﻧﺸﻌﺎب ﺗﻠﻘ ﻣ ﺷﻮﻧﺪ ﻪ دﺳﺘﺮﺳ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﻨﺒﻊ داﻧﺶ از ﻃﺮﻖ آﻧﻬﺎ ﺻﻮرت ﻣ ﺮد . ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻗﻘﺘﺮ اﻦ ﻪ ﻣﺮاﺰ درﺎﻫﻬﺎی داﻧﺶ ﻣ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﻠﻪ ﺟﺮﺎﻧﺎت داﻧﺶ از آﻧﻬﺎ ﻋﺒﻮر ﻣ ﻨﻨﺪ . وﺟﻮد اﻦ ﻣﺮاﺰ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺎر و

 

 

 

اﻧﺴﺠﺎم ﻣﺤﺘﻮای داﻧﺶ از ﺑﺴﺎری دوﺑﺎره ﺎری ﻫﺎ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎً در ﺴﺐ داﻧﺶﺟﻠﻮﺮی ﻣ ﻨﺪ .

 

 

 

 

 

-۳ﺗﺒﺪﻞ و اﻧﺘﻘﺎل داﻧﺶ: اﺷﺎره ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎ دارد ﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺟﺮﺎن داﻧﺶ از ﺑﺨﺶ ﺎ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺑﺨﺶ ﺎ ﻧﻔﺮ دﺮی را ﺷﺎﻣﻞ ﻣ ﺷﻮد و ﺷﺎﻣﻞ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺗﺮﺟﻤﻪ ، ﺗﺒﺪﻞ ، ﺗﻔﺴﺮ و ﺗﺼﻔﻪ داﻧﺶ ﻣ ﺷﻮد .

 

 

 

-۴ﺑﺎرﺮی داﻧﺶ : ﺷﺎﻣﻞ ﻓﻌﺎﻟﺘﻬﺎ ﻣ ﺷﻮد ﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺟﺮای داﻧﺶ در ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧ ﻫﺴﺘﻨﺪ (اﺑﻄﺤ و ﺻﻠﻮاﺗ ،.(۱۳۸۵ :۴۷-۴۹

 

 

 

ب) ﻣﺪل ﺑ ﻣﻦ

 

 

 

 

 

ﺑ ﻣﻦ (۲۰۰۹) ﻫﺸﺖ ﻣﺮﺣﻠﻪ را ﺑﺮای ﻓﺮاﻨﺪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺸﻨﻬﺎد داده اﺳﺖ :

 

 

 

 

 

-۱ ﺷﻨﺎﺳﺎ ﺮدن : ﺗﻌﻦ ﺻﻼﺣﺖ ﻫﺎی دروﻧ ، ﻣﻨﺒﻊ اﺳﺘﺮاﺗی ، ﻗﻠﻤﺮو داﻧﺶ . -۲ ﺗﺴﺨﺮ ﺮدن : رﺳﻤ ﺮدن داﻧﺶ ﻣﻮﺟﻮد

 

 

 

۳۵

 

 

 

-۳ اﻧﺘﺨﺎب ﺮدن : ﺗﻌﻦ ارﺗﺒﺎط داﻧﺶ ، ارزش و وﻗﺖ ، رﻓﻊ داﻧﺶ ﻫﺎی ﻧﺎﺳﺎزﺎر -۴ ذﺧﺮه ﺮدن : ﻣﻌﺮﻓ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺷﺪه در ﻣﺨﺰن داﻧﺶ ﺑﺎ اﻧﻮاع اﻟﻮﻫﺎی داﻧﺶ

 

-۵ ﺨﺶ ﺮدن :ﺗﻮزﻊ داﻧﺶ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﻨﻨﺪﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻮدﺎر ﺑﺮ ﺎﻪ ﻋﻼﻗﻪ و ﺎر و ﺗﺸﺮ ﻣﺴﺎﻋ داﻧﺶ در ﻣﺎن ﺮوﻫﻬﺎ.

 

 

 

-۶ ﺑﻪ ﺎر ﺑﺮدن : ﺑﺎزﺎﻓﺘﻦ و اﺳﺘﻔﺎده داﻧﺶ در ﺗﺼﻤﻢ ﺮﻬﺎ ، ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ، ﺧﻮدﺎر ﺮدن و ﺸﺘﺒﺎﻧ ﺎر و ﻣﺪدﺎری ﺷﻐﻞ آﻣﻮزش

 

 

 

-۷ اﺠﺎد ﺮدن : ﺗﻮﻟﺪ داﻧﺶ ﺟﺪﺪ در ﺣﻦ ﺗﺤﻘﻘﺎت ،ﺗﺠﺮﺑﻪ ،ﺮدن ﺎر و ﻓﺮ ﺧﻼق.

 

 

 

-۸ ﺗﺠﺎرت ﺮدن : ﻓﺮوش و ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻋﺮﺿﻪ ﺮدن داﻧﺶ ﺟﺪﺪ ﺑﻪ اﺑﺰار در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺤﺼﻮﻻت و ﺧﺪﻣﺎت (ﺑ ﻣﻦ ،.(۲۰۰۹

 

 

 

ج) ﻣﺪل اﺳﺘﻮﻫﺎﻟﺲ

 

 

 

 

 

ﻣﺪل اﺳﺘﻮﻫﺎﻟﺲ ۲۰۰۱)،ﻧﻘﻞ از ﺣﺴﻨ ،(۱۳۸۵، ﺗﺎﺪ زﺎدی روی ﻓﺮاﻨﺪﻫﺎی داﻧﺶ دارد. اﻦ ﻣﺪل اﺳﺘﺮاﺗی ﻫﺎی ۶ ﺎﻧﻪ ای را ﺑﻪ ﺷﺮح زﺮ اراﺋﻪ ﺮده اﺳﺖ :

 

 

 

-۱ﺟﺴﺘﺠﻮی داﻧﺶ ﺟﺪﺪ : در اﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﺎﺪ در ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ دﻧﺒﺎل داﻧﺶ ﻫﺎی ﺟﺪﺪ ﺑﺮدد . اﻦ ﺣﻮزه ﻫﺎ ﻣ ﺗﻮاﻧﺪ در درون ﺳﺎزﻣﺎن و ﺎ ﺑﺮون از آن ﺑﺎﺷﻨﺪ .

 

 

 

-۲ از اﺳﺘﺮاﺗی ﻫﺎی ﻣﻬﻤ ﻪ اﻦ ﻣﺪل اراﺋﻪ ﻣ دﻫﺪ اﺠﺎد داﻧﺶ از ﻃﺮﻖ ﺎدﺮی اﺳﺖ . از ﺗﺎﺪات اﺻﻠ اﻦ ﻣﺪل دﺳﺘﺎﺑ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺎدﺮﻧﺪه اﺳﺖ زﺮا ﺳﺎزﻣﺎن ﺎد ﺮﻧﺪه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان از اﺑﻌﺎد اﺻﻠ ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﺖ اﺳﺖ ، ﺑﺎﺪ زﻣﻨﻪ ای ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد ﻪ اﻓﺮاد از اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت و ﺗﺠﺎرب ﺧﻮد ﺎد ﺑﺮﻧﺪ .

 

 

 

-۳ذﺧﺮه ﺳﺎزی : اﺮ ﺳﺎزو ﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﻧﻬﺪاری داﻧﺶ وﺟﻮد ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺨﺶ ﻋﻈﻤ از آن ﺑﻪ ﻣﺮور از ﺑﻦ ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ .

 

 

 

۳۶

 

 

 

-۴ﺗﻮزﻊ : اﺟﺮای ﻣﻮﻓﻖ اﻦ اﺳﺘﺮاﺗی ﺗﺎ ﺣﺪود زﺎدی ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨ ﺳﺎزﻣﺎن واﺑﺴﺘ دارد. اﺮ ﺗﻮزﻊ داﻧﺶ در ﻓﺮﻫﻨ ﻣﻮرد ﺗﺎﺪ ﻗﺮار ﻧﺮﻔﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻼش ﻫﺎی ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺷﺴﺖ ﻣﻮاﺟﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ .

 

 

 

-۵ﺣﺬف داﻧﺶ ﻫﺎی زاﺋﺪ(دور رﺨﺘﻦ): ﺗﺼﻮر ﺬﺷﺘﺎن ﺑﺮ اﻦ ﺑﻮد ﻪ ﻫﺮ ﻪ اﻃﻼﻋﺎت اﻧﺴﺎن ﺑﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ راه ﺣﻞ ﻫﺎی ﺑﻬﺘﺮی را ﺗﺪوﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﻧﻤﻮد.اﻣﺮوزه اﻦ ﺗﺼﻮر ﻣﻮرد اﻧﺘﻘﺎد ﻗﺮار ﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ زﺮا اﻃﻼﻋﺎت زﺎد اﻟﺰاﻣﺎ ً ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮد راه ﺣﻠﻬﺎ ﻧﻤ ﺷﻮد ﺑﻠﻪ اﻃﻼﻋﺎت و داﻧﺶ ﻫﺎی ﺻﺤﺢ و ﺑﻪ ﻫﻨﺎم ﻣﻮرد ﺗﺎﺪ اﺳﺖ .

 

 

 

اﻦ اﺳﺘﺮاﺗی ﺑﺮ ﺣﺬف داﻧﺶ ﻫﺎ و ﻫﻤﻨﻦ ﻧﺮش ﻫﺎی ﻗﺪﻤ و ﻣﺤﺮب ﺗﺎﺪ دارد . در ﻣﺪﺮﺖ اﻦ اﺳﺘﺮاﺗی ﺑﺮﻫﺪف داﻧﺸﻬﺎ وﻫﻤﻨﻦ ﻧﺮﺷﻬﺎی ﻗﺪﻤ وﻣﺠﺮب ﺗﺎﺪ دارد . درﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ﺗﻐﺮی ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻣ ﺑﺎﺷﺪﻪ درراﺳﺘﺎی اﻃﺮاف ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﺷﺪ، ﻟﺬاداﻧﺸﻬﺎی ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ وﻣﺨﺮب ﻣ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺰان ﺗﻐﺮ را ﻋﻮض ﻨﺪ .

 

 

 

-۶ ﺑﻪ ﺎرﺮی داﻧﺶ ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد ارزﺷﻤﻨﺪ ﻧﺴﺖ، زﻣﺎﻧ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮدﻪ ﺑﻪ ﺎرﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، داﻧﺸﻤﻨﺪی ﻪ ازداﻧﺶ ﺧﻮدﻫﻮﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده ای ﻧﻤﻨﺪﻗﻄﻌﺎًداﻧﺶوی ﺑﺮای دﺮان ﻫ ارزﺷ ﻧﺨﻮاﻫﺪداﺷﺖ (ﻫﺎﻟﺲ، ۲۰۰۱ ،ﻧﻘﻼزﺣﺴﻨ ،.(۱۳۸۵

پایان نامه مدیریت در مورد وظائف مدیریت یکپارچه شهری و شهرداریها:

آرشیو پایان نامه – تاریخچه بانکداری الکترونیکی

دانلود مقاله و پایان نامه : ارکان فناوری اطلاعات

  ,داﻧﺶ ,ﺑﻪ ,ﻣ ,اﻦ ,، ,    ,داﻧﺶ در ,ﻣﺪﺮﺖ داﻧﺶ ,داﻧﺶ از ,ﻣ ﺷﻮد

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گلچین جذابترین منابع در اینترنت کاسه تبتی بادام زمینی روکش دار 02144536315 انشاجو مطالب جدید زیبایی دانلود آهنگ برنامه 1000 ساعته حرف آخر سوالات آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی 98 سلام زندگی ! uomi